Rahelsk numenisme

Fra EC
Revisjon per 30. aug. 2011 kl. 09:36 av Lubricus (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk

Religiøs retning innen Hånden-troen etter Fornyelsen ved Ravnaheim i år 1182 aN. Denne retningen er en fusjon av den tidligere numenismen, reformert anthaisme og vezenittisme. I den nye ordenen står Antha sentralt som den øverste og viktigste av helgenene, og helgenhusene er blitt til dels kraftig endret etter ritualet som ga ny kraft til Hånden. Sammenliknet med den eldre numenismen er r. mer fraksjonert - mange rahelere velger å se bort fra Hånden og de fleste helgenene, og fortsetter å tilbe Antha eksklusivt. Vezenittenes tanker er sentrale i den nye troen.

Antha kommer ikke til å bli hetende "St. Antha" - Han trenger ikke noen slik tittel. Han vil heller ikke ha underhelgener på samme måte som de andre - han vil velge seg helter som skal representere de rahelske og anthaistiske verdiene på en best mulig måte. Subhur Dhaiach, Ezera Vezen og Meshtlan Yarkhan er blant kandidatene til slik status. Disse vil bli en slags kvasi-helgener som ikka skal tilbes direkte, men som skal minne de troende på Anthas viktigste verdier.

Under Hånden og Antha er det fire helgenhus:

St. Numena er fortsatt den viktigste av de ikke-anthaistiske helgenene. Hun er helgen for Liv og Fruktbarhet. Under seg har hun St. Antoinette, helgen for Gjestmildhet og Vennskap, St. Göril, helgen for Søvn og Hvile, samt St. Bertil, helgen for Sjøfart og Handel.

St. Loup er fortsatt vokter av porten til Dødsriket, og er helgen for Glede og Styrke. Under seg har han St. Kneussus, som gjør sin gjeninntreden som helgen for Rus og Velstand, og den mer obskure St. Ninette, helgen for Seksualitet og Nytelse.

St. Gurus er nå blitt hovedhelgen, og er helgen for Mental Helse. I hans helgenhus tjener St. Corin, helgen for Fornuft og Mot, samt den tidligere Equerm-helgenen St. Gasha, helgen for Drap og Svik.

Demonen Druzja tok plass som leder for det siste helgenhuset - hun er nå St. Druzja, helgen for Balanse. Under seg har hun St. Imní, helgen for Død og Tomhet, St. Ryulv, helgen for Jakt og Sunnhet, St. Luciano, helgen for Magi og Hell, samt den tidligere hovedhelgenen St. Pura, helgen for Renhet og Kyskhet.

Liturgi

Mangelen på liturgiske skrifter i anthaismen har ført til at rahelsk numenisme er sterkt preget av de religiøse tekstene som var hellige i den gamle numenismen, endret og fornyet av helgenprestene i Ravnaheim i tiden etter Fornyelsen. Antha selv, og Hans nærmeste menneskelige representanter, jobbet iherdig med å lage en passende religiøs tekst til den nye versjonen av Håndens bok, men klarte ikke å få den ferdig i tide. En revidert versjon av boken forventes å foreligge om kort tid. Libellus er ikke en del av den nye liturgien, bare den reviderte Håndens bok.

Verdier

Hver av helgenene har sine egne verdier som tilbederne etterstreber å følge, men hele religionen er sterkt påvirket av Anthas kjerneverdier. De sentrale verdibegrepene i rahelsk numenisme er:

  • Styrke - Man skal etterstrebe å være sterk, både kroppslig og mentalt. Og viktigst av alt er å handle med den styrken du har - en fysisk svak person etterstreber det hellige ved å legge all den styrke han kan i det han gjør. Anthas styrke er representert ved helten Nahatna Asheia.
  • Lojalitet - Man skal vise lojalitet til Antha, til Hånden og til samfunnet - i den rekkefølgen. I situasjoner der man slites mellom to viljer, skal man handle etter Anthas vilje, eller så nært opp til den man kan. Anthas lojalitet er representert ved helten Kleftshakh Nehet Asheia.
  • Integritet - Man skal være ærlig, handle etter sin samvittighet, og holde ord. Bare i de tilfellene der ens religiøse plikter forlanger fordekthet eller løgn kan slikt forekomme. Anthas integritet er representert ved helten Meshtlan Yarkhan.
  • Sinnsro - Man skal holde hodet kaldt. Å være oppfarende overfor fiender av Antha og Hånden er nesten like ille som å ignorere dem, og en sterk person holder seg i ro i vanskelige situasjoner. Anthas sinnsro er representert ved helten Subhur Dhaiach.
  • Selvinnsikt - Man skal kjenne seg selv. Ved hjelp av meditasjon og selvransakelse kan den troende oppnå hellighet - og i noen tilfeller direkte kontakt med Antha eller en annen helgen eller helt. Anthas selvinnsikt er representert ved heltinnen Ezera Vezen.
  • Kunnskapstørst - Man skal studere sine omgivelser og forstå verden. Å være nysgjerrig og fokusert er forventet av alle, og spesielt av dem som studerer naturen og magien. Anthas kunnskapstørst er representert ved helten Rathna Nahatna Hada.