Forskjell mellom versjoner av «St. Imni»

Fra EC
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 1: Linje 1:
 +
{{hurtigsletting}}
 +
 
Helgen knyttet til [[Hånden]], i følge Håndens bok, 1. bok, 3. kap. et dødt menneske, et vrengebilde av mennesket, skapt av [[Kveil]]. I Libellus, 3. bok, 1. skrift framstår derimot helgenen som [[Numena, Sta.|Sta. Numenas]] dødfødte barn. Som den første døde lot han Dødsrike skape av sine drømmer, og han er Dødens og Drømmens hersker.
 
Helgen knyttet til [[Hånden]], i følge Håndens bok, 1. bok, 3. kap. et dødt menneske, et vrengebilde av mennesket, skapt av [[Kveil]]. I Libellus, 3. bok, 1. skrift framstår derimot helgenen som [[Numena, Sta.|Sta. Numenas]] dødfødte barn. Som den første døde lot han Dødsrike skape av sine drømmer, og han er Dødens og Drømmens hersker.
  

Revisjonen fra 10. feb. 2010 kl. 15:14


Helgen knyttet til Hånden, i følge Håndens bok, 1. bok, 3. kap. et dødt menneske, et vrengebilde av mennesket, skapt av Kveil. I Libellus, 3. bok, 1. skrift framstår derimot helgenen som Sta. Numenas dødfødte barn. Som den første døde lot han Dødsrike skape av sine drømmer, og han er Dødens og Drømmens hersker.

Blandt St. Imnís tilhengere finnes selvmordskadidater, dødsdømte, nihilister, gale og forvirrede. Likevel er ikke tilbedelse av St. Imni helt forbudt, selv ikke blandt Numenistene. Det er vanlig med små brennofre til helgenen i forbindelse med begravelser, for å blidgjøre Dødsrikets hersker før den døde ankommer.

St. Imnís mothelgen er Sta. Numena, menneskenes mor, helgne for kjerlighet, grøde og visdom.